2023. január 7.

SZÖRNYETHALT AZ UFÓT ÜLDÖZŐ PILÓTA

A Mantell-ufóincidens

Három veterán pilóta indult el az észak-amerikai Kentucky légi bázisról P–51 Mustang vadászgépeikkel, hogy üldözőbe vegyenek egy azonosítatlan repülő tárgyat.


Pontosan 75 évvel ezelőtt, 1948. január 7-én – csupán fél évvel a roswelli ufóincidenst követően – történt először olyan halálos kimenetelű légi baleset, melyet az ufók számlájára írnak.

Ezen a napon Kentucky állam több városából, Madisonville-ből, Elizabethtownból és Lexingtonból is több tucat szemtanú értesítette a helyi hatóságokat, hogy egy hatalmas, kerek, világító tárgy lebeg felettük, lassan dél felé haladva. A kentuckyi Fort Knoxban található Godman Army Air Field irányítótornyának megfigyelői úgy írták le a titokzatos tárgyat, mint „egy lángoló vörös kúpot, amely egy zöld gáznemű ködöt követett”, amely csaknem másfél órán át lebegett ugyanazon a helyen.

A Kentucky légi bázist irányító Guy F. Hix parancsnok elrendelte, hogy három P–51 Mustang vadászgép vegye üldözőbe az azonosítatlan tárgyat.

Mindhárom pilóta – 4200 méterre emelkedve – látta az idegen tárgyat. 14:45-kor Thomas F. Mantell kapitány jelentést tett az irányítótoronynak: „Az objektum közvetlenül előttem és felettem van, a sebességem felével halad.”

A pilóták fél órán keresztül követték az objektumot, anélkül, hogy elérték volna. 15:15-kor Mantell kapitány engedélyt adott Clements és Hammond hadnagynak, hogy visszaforduljanak a bázisra, és üzemanyagot és oxigént töltsenek gépeikbe, miközben újabb jelentést küldött az irányítótoronynak: „Láttam a tárgyat. Fölöttem van. Megpróbálok közelebb kerülni hozzá, hogy jobban lássam… Fémesnek tűnik… Rettenetesen nagy… Körülbelül 170 méter a kerülete. Magasabbra kell mennem, ugyanolyan sebességgel repül, mint én, 6600 méterig követem őt.” (Ez a P–51 Mustang magassági plafonja.)

A tárgy felgyorsított. Az irányítótorony fogott még néhány rosszul hallható üzenetet, majd megszűnt az adás. Hix parancsnok 15:40-kor újabb utasítást adott, két repülőgépet indított Mantell kapitány keresésére.

A közeli városokból 16:00 és 16:30 között számos tanú megfigyelte ugyanazt a fényes tárgyat.

A légi támaszponttól 145 km-re lévő Franklin közelében egy farm gazdája 17:00 órakor tett bejelentést, hogy egy vadászgépet látott lezuhanni a földjére. A pilóta holttestét a tűzoltók húzták ki a roncsokból. Egyes állítások szerint Mantell holttestét összekötözve találták a pilótafülkében, órája 15:18-kor állt meg. A fedélzeti műszerek szerint a repülőgép 9000 méteres magasságra emelkedett. A pilóta holttestének állapotáról különböző verziók láttak napvilágot, egyesek szerint lefejezték, mások szerint a holttesten golyónyomok és radioaktív nyomok is voltak.

A balesetet követő hivatalos jelentés szerint valószínűleg 7500 méteres magasságban meghibásodott Mantell kapitány gépe, aki oxigénhiány miatt elvesztette az eszméletét, majd lezuhant.

Thomas F. Mantell 1922-1948

Az amerikai légierő álláspontja szerint a pilóták és a szemtanúk a Vénusz bolygót keverték össze egy ufóval. Vizsgálat indult a rejtélyes eset felderítésére. A Project Signal (az első légierőcsoport, amely az ufójelentések kivizsgálásával foglalkozott) volt az egyik fő hivatalos szerv, amely Mantell halálát tanulmányozta, de annak oka továbbra sem egyértelmű.

Számos magyarázatot adtak ki a Mantell-ügy megoldására. A légierő nyomozói megállapították, hogy a pilóta tévedésből figyelte meg a Vénusz bolygót, és amikor nagyon magasra ért, oxigénhiány miatt meghalt. A verziót azonban azonnal elvetették, mivel a Project Signal csillagászai kijelentették, hogy abban a napszakban a bolygó szabad szemmel láthatatlan.

Később a nyomozók arra a következtetésre jutottak, hogy a haditengerészet magaslégköri kutatóballonját hitték ufónak. Ezen hipotézis szerint az objektum valójában egy fémszerkezetű, 30 méter átmérőjű Skyhook ballon volt. Edward Ruppelt, az Egyesült Államok légierejének kapitánya szerint azonban a tézis nem volt igaz. „Valahol a légierő vagy a haditengerészet archívumában lesznek olyan feljegyzések, amelyek bemutatják, hogy 1948. január 7-én kiengedtek-e egy léggömböt az ohiói Clinton megyei légi bázisról vagy sem. Én soha nem találtam ilyen feljegyzéseket” – írta Ruppelt.

P–51 Mustang roncsa 
Duesler kapitány – az amerikai légierő három nyomozójának egyike, aki elemezte a gép lezuhanásának helyét – 1997-ben azt állította, hogy a repülőgép állapota összeegyeztethetetlen egy orral lefelé tartó repülés miatt bekövetkezett balesettel, ugyanis a helyszín és a roncsok épek voltak. Ha a gép laposan, egyenesen zuhant volna lefelé, akkor annak a következményeként károsította volna a növényzetet, és felszántotta volna a talajt is. De ennek nyoma se volt. Duesler továbbá azt is állította, hogy a felettesei elutasították következtetéseit, és aláírásával is visszaéltek a balesetről szóló hivatalos jelentés elkészítésekor. Ugyanekkor a légi támaszpont egykori parancsnoka is megerősítette, hogy aznap megfigyelte az ufót, majd a P–51-es roncsait is megvizsgálta. Számára is furcsa volt, hogy szinte sértetlenül találták meg a gépet és a helyszínt. Meggyőződésük, hogy az idegenek ölték meg Mantell hadnagyot.

Az eset a mai napig megoldatlan maradt.

Perlaki Zsuzsanna Éva



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése