2019. július 15.

TŰZGÖMB MAGYARORSZÁG FELETT

A tűzgömb olyan meteor, melynek fényessége eléri vagy meghaladja a -5 magnitúdót, vagyis a Vénusz fényességét.


Kedves Olvasóim!

2019. július 3-án este, fél tíz előtt néhány perccel egy csodálatos jelenségre lettem figyelmes az égbolton. Csupán néhány másodpercig volt megfigyelhető egy vöröses színű fénygömb, amely ahogy haladt "felém", egyre fényesebb lett és közben növekedett is, sokkal nagyobb lett a Vénusznál. Fehéres ragyogás, derengés ölelte körbe, miután szétrobbant, három-négy kisebb gömböt láttam mögötte és néhány csillag nagyságút is, de nem tudnám megmondani, pontosan hányat, csóvaszerűen végződött, majd látszólag a vörös fényt fehéres derengés követte. Hangrobbanást nem hallottam.
Ennek a csodás tűzgömbnek az észlelésekor férjem is az udvaron tartózkodott, épp háttal állt nekem, de abban a pillanatban, ahogy észleltem a jelenséget, felkiáltottam: "Oda nézz!!!", így ő is szemtanúja volt a történéseknek.
Mivel az egész jelenség csak néhány másodpercig tartott, nem készítettünk róla felvételt. Az alábbi kép illusztráció:



Ezek után mindkét Facebook-csoportomba kiposztoltam észlelésünket, bízva abban, hogy esetleg más is láthatta (mivel mindkét csoportom szorosan foglalkozik égi jelenségekkel, az ember azt gondolná, hogy a tagok azért időnként fel-felpillantanak az égre, de sajnos a képernyő és a billentyűzet valahogy jobban vonzza az embereket). 
Nem is kellett sok idő ahhoz, hogy egyik tagunk epésen megjegyezze: "Ezt pedig sokan láthatták... Vagy csupán egy látomás volt ".
Nyilván viccesnek is gondolhattam volna a megjegyzését, ám bevallom őszintén, rosszulesett. Nem ufót kiabáltam a világba, hanem egy természetes jelenséget, mi történt az emberekkel? Annyi hülyeséget szó nélkül benyalnak az emberek, amikor meg egy olyan jelenségről van szó, ami mérhető, utánanyomozható, abban már kételkednek? 
Miután egy nap eltelt, és nem találtam a médiában semmilyen hírt az általam látottakról, úgy döntöttem, felkeresem a Magyar Csillagászati Egyesület honlapját, hogy tájékozódjak arról, hol tudom jelenteni az észlelésemet, bízva abban, hogy megerősítik a tűzgömb érzékelését.
Könnyen rátaláltam a kitöltendő kérdőívre és leadtam az általam megfigyelt jelenség részleteit.

A kérdőív beküldése után néhány perc elteltével már kaptam is egy kedves e-mailt, amelyben megköszönték, hogy kitöltöttem az adatlapot, és biztosítottak arról is, hogy csoportjuk hamarosan elemzi azt, illetve ha többen is beküldik észlelésüket ugyanerről a jelenségről, és az valóban tűzgömb, akkor az észleléseket hozzárendelik egy tűzgömb-eseményhez.

2019. július 8-án kaptam egy újabb levelet a Nemzetközi Meteor Szervezet egyik tapasztalt észlelőjétől, Robert Lunsfordtól, aki jelezte, hogy jelentkezett másik szemtanú is, aki látta a jelenséget. 


Több tanulsága is van számomra a fenti eseménynek.

Az egyik, hogy azok közül az emberek közül, akik nagy hangon osztják az észt különböző Facebook-csoportokban "égi jelenségekről", a legtöbben baromi ritkán emelik a fejüket az égbolt felé. Könnyen kritizálnak, de fogalmuk sincs arról, hogy valójában hogyan is kellene utánajárniuk egy-egy "égi jelenségnek", ezek után nem csoda, hogy minden galambra, kínai lámpásra, repülőre, műholdra, meteorra, tűzgömbre stb. rögtön UFO-t kiáltanak, amivel nemcsak önmagukat, hanem a hasonló érdeklődésű embereket is lejáratják.
A másik, hogy soha ne felejtsük el, hogy az oly sokszor "utált" tudományos alapokra helyezett csillagászat és űrkutatás szakemberei is ugyanazt keresik az égen, mint mi. 

Földönkívüli létformákat!

És az "ufósok" által vélelmezett rosszindulat ezek felől a szakemberek felől az "ufológusok" felé valójában nincs, sem szándékos félrevezetés, pusztán tudományos alátámasztás nélküli jelenségekkel nem tudnak mit kezdeni. 
Ezért is fontos, hogy bármit is látunk az égen, próbáljuk azt minél jobban megfigyelni, nem feltétlen a kameráért rohangászni, mert addigra esetleg pont meg is szűnik a jelenség. Legyen szó bármilyen égi jelenségről! 

Ezután tájékozódjunk! 

Számtalan program található a neten, amelyek megmutatják a műholdak, repülők, meteorok stb. pályáját, ezek segíthetnek abban, hogy ne kiáltsunk UFO-t minden számunkra furcsának vélt égi jelenség láttán, viszont segíthetjük a szakemberek munkáját, ezáltal a magunkét is, ha vesszük a fáradságot, a megfelelő helyen leírjuk észlelésünket, és találunk magyarázatokat a jelenségekre.

Mindenkit megnyugtatok, így is marad bőven elég olyan tünemény, amelyre nyugodtan ráilleszthetjük, hogy azonosítatlan repülő tárgy!

Perlaki Zsuzsanna Éva



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése