MEGJELENT A KÖRMENDI FIGYELŐ KÖNYVEK 26. SZÁMA
Az Egyesült Államok légiereje 1952 és 1969 között működtette a Project Blue Book (Kék Könyv Projekt) nevű programot, amelynek keretében több mint tizenkétezer, „azonosítatlan repülő tárgyként” – UFO-ként, későbbi nevén UAP-ként – bejelentett esetet vizsgáltak ki. A kutatás célja kettős volt: egyrészt annak felmérése, hogy ezek az ismeretlen jelenségek jelenthetnek-e biztonsági kockázatot, másrészt az, hogy tudományos módszerekkel megpróbálják azonosítani a megfigyeléseket.
A csaknem két
évtized alatt a program hatalmas mennyiségű adatot gyűjtött össze. Bár az
esetek túlnyomó többségét földi eredetűnek minősítették, mintegy hétszáz
megfigyelés maradt a „nem azonosított” kategóriában – olyan jelenségek,
amelyekre sem természetes, sem emberi eredetet nem sikerült teljes
bizonyossággal találni.
A következőkben
ezek közül a tíz legvitatottabb és legjobban dokumentált ügy történetét,
vizsgálati eredményeit és nyitott kérdéseit tekintjük át. A magyar nyelvű
médiában ilyen formában eddig nem készült összefoglaló a Project Blue Book
klasszikus eseteiről – így ez a munka tisztelgés a korszak kutatói előtt.
1. Washington
D.C., 1952 – UFO-láz a fővárosban
1952 júliusának
két egymást követő hétvégéjén a washingtoni radarok több, gyorsan mozgó
objektumot észleltek, miközben pilóták és földi megfigyelők fényes, cikázó
fényeket láttak az égen. A közvélemény pánikba esett, a Pentagon pedig
példátlan sajtótájékoztatót hívott össze, hogy megnyugtassa az országot.
A légierő
magyarázata a légköri hőinverzióra – vagyis a meleg és hideg légrétegek
találkozására – épült, amely torzíthatja a radarjeleket, hamis visszhangokat
keltve. A CIA által később felállított Robertson-bizottság megerősítette, hogy
nem találtak nemzetbiztonsági kockázatot, és a jelenségek többsége feltehetően
természetes eredetű volt. A kritikusok ugyanakkor rámutattak, hogy több esetben
a radarjelek és a vizuális észlelések egybeestek, amit nehéz pusztán
műszerhibával magyarázni. Az ügy végül a „megmagyarázható, de nem teljesen
bizonyított” kategóriába került.
![]() |
| Eredeti fotó1952-ből a Washington feletti UFO-król |
2. Lubbock, Texas, 1951 – A texasi fényraj
1951
augusztusában három texasi professzor figyelt fel az éjszakai égbolton feltűnő,
V alakban repülő fényekre. A jelenség több alkalommal is megismétlődött, és egy
egyetemi hallgató, Carl Hart Jr. fényképeket is készített róla.
A Project Blue
Book vezetője, Edward J. Ruppelt személyesen utazott Lubbockba, hogy
kivizsgálja az esetet. A felvételekről kiderült, hogy nem hamisítványok, ám a
katonai elemzők úgy vélték, a fények akár a városi lámpák fényét visszaverő
vízimadárraj is lehetett. A tanúk ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a fények túl
gyorsan, szabályos alakzatban és hangtalanul mozogtak ahhoz, hogy madarak
legyenek.
A történet
tanulsága már akkor világos volt: a bizonyíték hiánya nem azonos a cáfolat
bizonyítékával. A Blue Book nem talált meggyőző nyomot ismeretlen eredetű
járműre, de azt sem zárták ki teljesen, hogy azon az éjszakán valóban valami
rendkívüli történt.
![]() |
| Eredeti kép a lubblocki fényrajról |
3. Great Falls, Montana, 1950 – A Mariana-felvétel titka
Nick Mariana,
egy montanai baseballcsapat menedzsere 16 milliméteres filmre rögzített két
fényes, korongszerű objektumot, amelyeket néhány másodpercig lehetett látni a
város felett. A légierő eleinte azzal magyarázta a jelenséget, hogy a fények
vadászrepülők naptükröződései lehettek, de a felvételt később mégis az
„ismeretlen” kategóriába sorolták.
A későbbi,
független Condon-jelentés (University of Colorado, 1968) fotometriai elemzése
megállapította, hogy a film nem manipulált, ugyanakkor a fények mozgása és
fényességváltozása beleillett a korabeli repülőgépek lehetséges útvonalába. A
tudományos értékelés így a klasszikus középutas eredményhez jutott: nem kizárt,
de nem bizonyított. A felvétel vagy egy ritka, ám természetes optikai
jelenséget mutat, vagy olyasmit, amit az akkori mérési adatok hiánya miatt
egyszerűen nem lehetett egyértelműen megmagyarázni.
![]() |
| Illusztráció |
4. Tremonton, Utah, 1952 – A tengerésztiszt filmje
Egy
tengerésztiszt a feleségével és két gyermekével együtt Kodachrome színes filmen
rögzített több tucat apró, fehéres fényfoltot, amelyek laza formációban
haladtak át az égbolton.
A felvételt a haditengerészet
és a CIA által létrehozott Robertson-bizottság is megvizsgálta. Felmerült, hogy
madarakról vagy meteorológiai ballonokról lehet szó, ám egyik feltételezés sem
illeszkedett tökéletesen a megfigyelt mozgásmintára és fényviszonyokra.
A későbbi,
1968-as Condon-jelentés fotogrammetriai elemzése sem tudott végleges
magyarázatot adni, viszont egyértelműen kizárta a film hamisításának
lehetőségét. A Tremonton-felvétel így a „klasszikus ismeretlen” esetek egyik
iskolapéldája maradt – tudományosan értékes, ám mindmáig megoldatlan.
![]() |
| Illusztráció |
5. Mississippi–Louisiana légtere, 1957 – Az RB-47H-incidens
1957. július
17-én egy RB-47H típusú elektronikus felderítő repülőgép személyzete több
fedélzeti műszeren és vizuálisan is észlelt egy ismeretlen objektumot, amely
több száz kilométeren keresztül „velük tartott”. Az eset azért vált
kiemelkedővé, mert egyszerre történt elektronikai – radar- és
frekvenciaérzékelésen alapuló –, valamint vizuális megfigyelés, ami rendkívül
ritka egybeesésnek számított.
A Project Blue
Book ezen iratai csak részlegesen maradtak fenn, és nem tartalmaznak végleges
magyarázatot. A későbbi műszaki elemző, James E. McDonald szerint a több,
egymástól független érzékelőn tapasztalt szinkronitás „a statisztikai véletlen
valószínűtlenségével” bírt. A szkeptikus kutatók ezzel szemben úgy vélték, hogy
a radaradatok torzulhattak, a jelek pedig akár rádióinterferencia
következményei is lehettek. Az ügy végül „ismeretlenként” zárult, ám a Blue
Book történetében ez számított az egyik első, valóban többszenzoros
megfigyelésnek. Az eset rávilágított arra, mennyire fontos a pontos idő- és
adatszinkronizálás az ilyen jellegű jelenségek értékelésében.
![]() |
| Illusztráció |
6. Levelland, Texas, 1957 – Éjszaka leállt autók
1957
novemberének egyik viharos éjszakáján több autós is arról számolt be, hogy
járművük motorja hirtelen leállt, amikor egy fényes, tojás alakú objektum
repült el felettük. Amint a fény eltűnt, a motorok újra működni kezdtek.
A Project Blue
Book helyszíni vizsgálata szerint a jelenség oka gömbvillám vagy koronakisülés
– ritka elektromos légköri kisülés – lehetett. Csalás gyanúja nem merült fel,
ám a bejelentések pontossága és időrendje több ponton eltért egymástól.
A kutatók azóta
is vitatják, vajon pusztán egy elektromos légköri jelenség képes lehetett-e
ennyi, egymástól független járműnél azonos hatást kiváltani. A levellandi eset
ma is az egyik legjobb példája annak, mennyire összetett feladat a természet és
a technológia határán feltűnő jelenségek értelmezése – különösen a korabeli,
korlátozott mérőeszközökkel.
![]() |
| Illusztráció |
7. Socorro, Új-Mexikó, 1964 – A rendőr és egy titokzatos jármű
A socorrói rendőr,
Lonnie Zamora egy közúti baleset helyszínelésére indult, amikor a sivatag
peremén, egy vízmosásban megpillantott egy tojás alakú, fémszínű szerkezetet,
mellette pedig két alacsony termetű alakot. A jármű néhány pillanattal később
lángsugárral felemelkedett, majd eltűnt az égbolton. A helyszínen égésnyomokat
és négy talpszerű benyomódást rögzítettek.
A Project Blue
Book tudományos tanácsadója, J. Allen Hynek személyesen vizsgálta meg az
esetet: a sugárzásmérések és a talajminták nem mutattak semmilyen
rendellenességet. Az ügyet a Blue Book végül „ismeretlenként” zárta le. A
későbbi magyarázatok között felmerült egy White Sands-rakétateszt és egy
egyetemi diáktréfa lehetősége is, ám egyik sem bizonyult megalapozottnak.
Zamora ugyan hírnévre
tett szert, ám sokan kételkedtek benne – ő viszont haláláig kitartott
beszámolója mellett. A socorrói eset ma is az egyik legjobban dokumentált
„közeli találkozás” (close encounter – közvetlen megfigyelés) az USAF
archívumában.
![]() |
| Illusztráció |
8. Kecksburg, Pennsylvania, 1965 – A „makk alakú tárgy” legendája
1965
decemberében egy tűzgömb szelte át az Egyesült Államok keleti égboltját. A
pennsylvaniai lakosok rezgést, hangrobbanást és füstöt érzékeltek, néhány
szemtanú pedig arról számolt be, hogy az erdőben egy „makk” vagy „csengő” alakú
tárgy zuhant le. Röviddel ezután katonai járművek érkeztek a helyszínre, és a
helyiek szerint valamit elszállítottak az erdőből.
A Project Blue
Book hivatalos jelentése az eseményt meteoritként értékelte. A NASA később
elismerte, hogy a térségben valóban vizsgáltak szovjet műholdtöredékekkel
kapcsolatos lehetőségeket, ám a vonatkozó dokumentáció az 1980-as években
eltűnt. 2005-ben újságírók a FOIA-perben (Freedom of Information Act, az információs
szabadságról szóló amerikai törvény) kötelezték a NASA-t az iratok
felkutatására, ám a vizsgálat mindmáig nem hozott döntő eredményt. A kecksburgi
„makk” így félig mítosz, félig történelmi rejtély maradt – a bizonyíték nélküli
kollektív emlékezet egyik klasszikus példája.
![]() |
| Illusztráció |
9. Ohio–Pennsylvania, 1966 – Az éjszakai üldözés
Hajnalban két
rendőr, Dale Spaur és Barney Neff egy kupola alakú, fényes tárgyat vett észre
az égen, amelyet mintegy 130 kilométeren keresztül követtek szolgálati
autójukkal. A rádióforgalomba más járőrök is bekapcsolódtak, és több államból
érkeztek egymással összhangban álló észlelések.
A Project Blue
Book vizsgálata arra a következtetésre jutott, hogy a látott fényforrás
valószínűleg a Vénusz bolygó és egy átvonuló repülőgép együttes hatásaként
létrejövő optikai illúzió lehetett. J. Allen Hynek – aki ekkor már a projekt
tudományos tanácsadójaként dolgozott – nem értett egyet ezzel az értelmezéssel:
szerinte a részletes mozgásleírás és a több, egymástól független szemtanú
beszámolója nem egyeztethető össze egy fix égi objektummal. A vita a
nyilvánosság elé is kikerült, és az eset végül jelentős szerepet játszott
abban, hogy Hynek fokozatosan eltávolodjon a légierő hivatalos álláspontjától. Az
incidens így nemcsak rejtélyes történet, hanem egyben fordulópont is a Blue
Book tudományos hitelességéről szóló belső vitákban.
![]() |
| Illusztráció |
10. Minot légibázis, Észak-Dakota, 1968 – Rejtéjes jelek a radaron
1968
októberében egy B–52 típusú bombázó személyzete és a RAPCON radarirányító
központ egy időben észlelt egy ismeretlen repülő objektumot a Minot légibázis
közelében. A személyzet vizuálisan is megfigyelte a fényes tárgyat, miközben
rövid ideig rádiózavarokat tapasztaltak. A radaradatokat filmre rögzítették, és
a Project Blue Book részletes jegyzőkönyvet készített az esetről. A végső
jelentés azonban nem adott egységes magyarázatot.
A vizsgálók
több lehetséges okot mérlegeltek – csillagászati jelenséget, műholdat vagy
másik repülőgépet –, de egyik sem illeszkedett maradéktalanul minden megfigyelt
adatra. A Minot-incidens a Blue Book történetének utolsó nagy rejtélye lett. A
dokumentumok ma is kutathatók, és több független elemzés szerint ez az eset
tekinthető a korszak egyik legösszetettebb, többcsatornás
(vizuális–radar–rádió) megfigyelésének.
![]() |
| Illusztráció |
A tíz eset közös tanulságai
Bár ezek a
történetek időben és részleteikben különböznek, három alapvető tanulság mégis
egyértelműen kirajzolódik belőlük.
Kulcskérdés az adatok
minősége és kalibráltsága. A legtöbb „ismeretlenként” nyilvántartott esetben a
rendelkezésre álló bizonyítékok – filmfelvételek, radaradatok, tanúvallomások –
hiányosak vagy nem megfelelően kalibráltak. Egyetlen érzékelő által rögzített
anomália önmagában soha nem tekinthető elegendő bizonyítéknak.
A több szenzor
sem jelent automatikus bizonyosságot. Az olyan esetek, mint az RB-47H vagy a
Minot-incidens, megmutatták, hogy még a radar–vizuális–rádió egyezések is
félrevezetők lehetnek, ha a mérések időpontjai, szögadatai vagy
helymeghatározásai nem pontosak. A Blue Book szakértői már akkor hangsúlyozták
a többforrásos, időben szinkronizált adatelemzés fontosságát – ez a szemlélet
ma is a modern UAP-kutatás egyik alappillére.
Az „ismeretlen”
nem azonos az „idegennel.” Az USAF 1969-es lezáró közleménye világosan
fogalmazott: nem áll rendelkezésre bizonyíték sem idegen technológiára, sem
földönkívüli eredetre. Az „ismeretlen” kategória pusztán azt jelzi, hogy az
adott adathalmaz nem elégséges a végleges azonosításhoz – nem pedig azt, hogy a
jelenség természetfeletti eredetű volna.
A Blue Book
öröksége
A Project Blue
Book 1969. december 17-én hivatalosan lezárult. Az Amerikai Légierő ekkor a
következő közleményt adta ki: „Egyetlen vizsgált eset sem utal
nemzetbiztonsági fenyegetésre, és nincs tudományos bizonyíték idegen
technológiára.”
Ennek ellenére
a program öröksége ma is tovább él. A tudományos adatgyűjtés fontossága, a
társadalmi stigma lebontása, valamint az átlátható jelentési és értékelési
rendszer gondolata később visszaköszönt a NASA és az AARO (All-domain Anomaly
Resolution Office – az amerikai védelmi minisztérium irodája) jelenlegi
UAP-kezdeményezéseiben. A Blue Book tehát nem pusztán egy lezárt korszak
aktája, hanem a modern UAP-kutatás születésének jegyzőkönyve.
A program
örökre rögzítette azt a felismerést, hogy a megfigyelés és az értelmezés között
gyakran ott tátong a bizonytalanság szakadéka – és hogy a tudomány feladata nem
a szenzáció, hanem a kérdésfeltevés módszeres formába öntése.
A tíz
legrejtélyesebb eset nem csupán legendák gyűjteménye, hanem egy korszak tükre:
a hidegháború árnyékában tett kísérlet arra, hogy a tudomány rendet teremtsen
az ismeretlen égbolt titkai között.
Perlaki Zsuzsanna Éva
Az illusztrációk Perlaki Zsuzsanna Éva koncepciója és irányítása alapján készültek a ChatGPT (GPT-5, OpenAI) közreműködésével.
© 2025 Perlaki Zsuzsanna Éva. Minden jog fenntartva. A képek a „A Project Blue Book legrejtélyesebb ügyei - tudomány, tanúk és kérdőjelek” kizárólagos vizuális anyagai; engedély nélküli felhasználásuk, másolásuk vagy terjesztésük tilos.










Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése